ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΑΙΟΛΙΚΟ ΚΑΙ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΟ ΠΑΡΚΟ ΤΟΥ Τ.Ε.Ι. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ

 

Είχαμε ήδη πολλά ακούσει, κατά τη διάρκεια των θεωρητικών μαθημάτων, για την Ηλιακή και την Αιολική ενέργεια, όταν αποφασίσαμε να επισκεφτούμε το Τ.Ε.Ι. Ηρακλείου και να τα δούμε πια στην πράξη. Δεν μας πτόησε ο άσχημος καιρός, παρά το γεγονός ότι υπήρχε μια μικρή ανησυχία μήπως τελικά δεν καταφέρναμε να δούμε όλα όσα οι φωτογραφίες των βιβλίων, κρυφά μας είχαν μαρτυρήσει. Και παρά τις αρχικές μας ανησυχίες, η άφιξη στο Ηράκλειο σύντομα μας έκανε να αισθανθούμε ανακούφιση…    

 

Χωριστήκαμε σε δύο ομάδες. Η πρώτη ομάδα στην αρχή ξεναγήθηκε στο εργαστήριο Αιολικής Ενέργειας του Τ.Ε.Ι. και κατόπιν στο εργαστήριο της Ηλιακής Ενέργειας. Η δεύτερη ομάδα ξεκίνησε και συνέχισε αντίστροφα. Έτσι όλοι μας ενημερωθήκαμε και στα δύο εργαστήρια από τους καθηγητές του Τ.Ε.Ι. Ηρακλείου κ. Φραγκιαδάκη – υπεύθυνο του εργαστηρίου της Ηλιακής ενέργειας και κκ. Χρηστάκη και Κονταξάκη υπεύθυνους του εργαστηρίου Αιολικής ενέργειας.

Κατασκευάζοντας πτερύγιαΣτο εργαστήριο Αιολικής ενέργειας, ήρθαμε σε επαφή με τις ανεμογεννήτριες. Αρχικά έγινε μια ιστορική αναδρομή. Αναφέρθηκαν λοιπόν οι καθηγητές στο πρώτο Αιολικό πάρκο και μεγαλύτερο στον κόσμο που βρισκόταν στο Οροπέδιο του Λασιθίου. Περιελάμβανε 13.000 ανεμόμυλους σιδερένιους συνολικής ισχύος 5Μw περίπου. Αυτοί οι ανεμόμυλοι βοηθούσαν στη γεωργική παραγωγή των Λασιθιωτών αλλά και στην οικονομική ανάπτυξη τους (Σήμερα βέβαια αυτό το αιολικό πάρκο δεν υπάρχει, γίνεται όμως προσπάθεια επαναλειτουργίας του μέσω Ευρωπαϊκών προγραμμάτων που έχει αναλάβει το Υπουργείο Πολιτισμού).

Η ανάγκη παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από την Αιολική ενέργεια, από τον άνεμο δηλαδή, είναι καιΘαυμάζοντας πτερύγια σήμερα υπαρκτή λόγω της ρύπανσης του περιβάλλοντος που προκαλούν οι συμβατικές πηγές ενέργειας (κάρβουνο, λιγνίτης), μας τόνισαν οι καθηγητές. Αυτό γίνεται σήμερα με τις ανεμογεννήτριες. Είδαμε τα τμήματα μιας ανεμογεννήτριας η οποία περιλαμβάνει τη φτερωτή (αποτελείται συνήθως από 3 πτερύγια ανθεκτικού υλικού που έχουν κατάλληλο αεροδυναμικό σχήμα και είναι γεμάτα στο εσωτερικό από ελαφρύ πολυεστερικό υλικό), την άτρακτο (το οριζόντιο στέλεχος που συνδέει τη φτερωτή με τον πυλώνα της ανεμογεννήτριας και περιλαμβάνει διάταξη που μεταφέρει την κίνηση στο δυναμό, και το ίδιο το δυναμό δηλαδή την ηλεκτρογεννήτρια) και την ουρά (είναι ένα τριγωνικό έλασμα που συνδέεται με την άτρακτο και στηρίζεται με βάση στη γη). Στη βάση της ανεμογεννήτριας υπάρχει η μπαταρία (αποθήκη ενέργειας η οποία φορτίζεται και αποδίδει την ενέργεια στο κτίριο).

Οι ανεμογεννήτριες του Τ.Ε.Ι. Ηρακλείου χρησιμοποιούνται για τις εργασίες των σπουδαστών στο Ίδρυμα αυτό αλλά και για πειραματικούς σκοπούς και συγχρόνως τροφοδοτούν με ρεύμα το ίδιο το κτίριο όπου στεγάζεται το εργαστήριο.

Φωτοβολταϊκό στοιχείοΣτο εργαστήριο Ηλιακής ενέργειας γνωρίσαμε το Φωτοβολταϊκό στοιχείο (Φ/Β). Αυτό φτιάχνεται από πυρίτιο, ένα υλικό  που έχει στην αφή την αίσθηση του γυαλιού μια και το καθαρό πυρίτιο φτιάχνεται από την άμμο της θάλασσας (από εκεί δηλαδή που φτιάχνεται και το γυαλί). Το Φ/Β στοιχείο φέρει πάνω του δύο μεταλλικές γραμμές, τα ηλεκτρόδια. Όταν πάνω του πέσει φως μας εξήγησε ο καθηγητής κ. Φραγκιαδάκης, επειδή το υλικό είναι φωτοευπαθές, το Φ/ΒΦραγκιαδάκης στοιχείο είναι μια ηλεκτρογεννήτρια της οποίας οι δύο πόλοι είναι οι μεταλλικές αυτές γραμμές. Αν πολλά τέτοια Φ/Β στοιχεία τα συνδέσουμε μεταξύ τους, αυτά φτιάχνουν ένα Φ/Β πάνελ. Χρησιμοποιώντας πολλά πάνελ παράλληλα μεταξύ τους φτιάχνουμε ένα Φ/Β πάρκο. Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να παράγουμε την απαραίτητη ηλεκτρική ενέργεια για να τροφοδοτήσουμε το κτίριο όπως συμβαίνει με το Φωτοβολταϊκό πάρκο στο Τ.Ε.Ι. Ηρακλείου. Η ενέργεια που παράγεται κατά τη διάρκεια της ημέρας αποθηκεύεται σε μπαταρίες τις οποίες φορτίζουμε και αποδίδουν την ενέργειά τους κατά τη διάρκεια της νύχτας. Ο κ. Φραγκιαδάκης κατέληξε, μιλώντας για το κόστος των Φ/Β στοιχείων για μια κατοικία, το οποίο είναι αρκετά υψηλό όχι όμως απαγορευτικό αλλά και με τη σημασία της χρήσης της ηλιακής ενέργειας για ηλεκτροπαραγωγή.

Η ηλιακή ενέργεια είναι μια ανανεώσιμη πηγή ενέργειας (θα υπάρχει πάντα) και δεν ρυπαίνει το περιβάλλον (δεν έχει απόβλητα αλλά ούτε και θόρυβο).

     Μανανεδάκη Μαρία Γ1 - Μαρκάκη Στέλλα Γ2 - Παπαδάκη Νατάσσα Γ2